PD#2: Space Οddity (D. Bowie)- εργαστήριο

     


Πάνε ακριβώς 3 χρόνια από τότε που παρακολούθησα δια ζώσης, βιωματικό, διαδραστικό εργαστήριο και μάλιστα με δυνατότητα εφαρμογής στο γυμνάσιο!---μετά ήρθαν τα διδυμάκια μου ... και πάγωσε κάπως ο χρόνος!

Λοιπόν, το δίωρο εργαστήριο αυτό περιλαμβάνονταν στην 1η Προσυνεδριακή Επιστημονική Ημερίδα (Αθήνα, 17/3/2018) του 8ου Συνεδρίου της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.), με τίτλο: Νέες εκπαιδευτικές προτάσεις στη μουσική εκπαίδευση.

Οι λόγοι για τους οποίους θέλω να μοιραστώ μαζί σας τις ιδέες και προτάσεις που παρουσιάστηκαν είναι πολλοί!

  •  Δεν υπάρχει αρκετό εκπαιδευτικό υλικό για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (κατά τη γνώμη μου υπερισχύει αυτό της πρωτοβάθμιας).
  •  Η εισηγήτρια, το λιγότερο που μπορώ να αναφέρω, είναι σπουδαία, πολύτιμη και καινοτόμος για τη μουσική εκπαίδευση: είναι η κα. Κοκκίδου Μαίη*.
  • Το εργαστήριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην Γ' γυμνασίου βάσει της ύλης του σχολικού βιβλίου.
  • Η δημοφιλής μουσική βρίσκει σταδιακά την αποδοχή και τη θέση της στη σχολική μουσική εκπαίδευση---ας έρθουμε πιο κοντά στους μαθητές μας!
  • Επιτέλους, ας ασχοληθούμε περισσότερο με την αληθινή διδασκαλία, την ουσιαστική και πραγματική εκπαιδευτική διαδικασία και όχι με την Εξ αποστάσεως και τα προβλήματα της πλατφόρμας Webex. Θα περάσει η πανδημία σύντομα ελπίζω! 

Όπως αναφέρεται στην Περίληψη του Εργαστηρίου:

"Τα τραγούδια της δημοφιλούς μουσικής είναι αυτόνομα καλλιτεχνικά αντικείμενα, με τα δικά τους ιδιαίτερα πολιτισμικά νοήματα. Η δημοφιλής μουσική στο μάθημα της μουσικής δεν είναι μόνο ένα 'άλλο ρεπερτόριο' αλλά συνεπάγεται άλλες πρακτικές διδασκαλίας-μάθησης όπως είναι το παίξιμο με το αυτί, η πολυτροπικότητα (τα βίντεο των καλλιτεχνών) και η αναφορά σε κώδικες και ιδεολογίες. Αξίωμα στη διδασκαλία-μάθηση της δημοφιλούς μουσικής είναι ότι η μελέτη πρέπει να γίνεται σε ένα πλαίσιο ( πολιτισμικό-κοινωνικό, μουσικό, ιδεολογικό) και να αντλεί από τις εμπειρίες των μαθητών στην καθημερινή τους ζωή. Στο εργαστήριο θα προσεγγιστούν τα παραπάνω ζητήματα μέσα από το παράδειγμα του Space Oddity του David Bowie."


H προσέγγιση του τραγουδιού

- Αρχικά είδαμε το video του τραγουδιού (οπτικοακουστικός γραμματισμός)

- Τραγουδήσαμε το τραγούδι όλοι οι συμμετέχοντες σε karaoke μορφή

                                                    Το επίσημο βίντεο του τραγουδιού:



Το τραγούδι με τους στίχους


Karaoke 


- Το τραγούδι είναι ένα μουσικό και γλωσσικό σύστημα.
   Έγινε η μετάφραση των στίχων πρώτα ΧΩΡΙΣ ερμηνεία και μετά ΜΕ ερμηνεία των στίχων για κατανόηση του νοήματος του τραγουδιού.

Η μετάφραση του τραγουδιού στα ελληνικά:

- Κάναμε έρευνα για το ΤΡΑΓΟΥΔΙ του D. Bowie -- όχι για τον καλλιτέχνη γενικά
Επίσης, NASA , Αpollo, ταξίδι στο διάστημα
             Ψυχρός πόλεμος                         (ιστορία)
             "Η Οδύσσεια του διαστήματος" (έμπνευση από κινηματογράφο)

* Ο David Bowie ανήκει στο Glam Rock 👉 Σύνδεση με ιστορία μουσικής

- Ακολούθησε ξανά ακρόαση του τραγουδιού και στη ροή των στίχων σημειώσαμε ερμηνευτικά και μουσικά στοιχεία (οργανικά μέρη, αρμονία, ένταση, ενορχήστρωση, μορφολογικά στοιχεία, ύπαρξη φωνητικών) . 
Μπορείτε να δείτε τις σημειώσεις μου στο παρακάτω έγγραφο:


- Μέσα από συζήτηση, γίνεται προσπάθεια να ερμηνευθεί η μουσική (υλικό και τρόπος που χρησιμοποιείται στο τραγούδι). Το τραγούδι σχετίζεται με την ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ και ΟΧΙ ΜΕ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ!

- Η κα. Κοκκίδου μας πρότεινε να δείξουμε στους μαθητές κάποιες στουντιακές ηχογραφήσεις του τραγουδιού με απομόνωση φωνής από όργανα ή το αντίστροφο, έτσι ώστε αποδομώντας το τραγούδι να κατανοήσουν οι μαθητές και την ποιότητα του ήχου, τις ικανότητες των μουσικών, αλλά και την έννοια και τον τρόπο της μουσικής παραγωγής. 👉 Επέκταση, σύνδεση με ηχοληψία.

Στουντιακές ηχογραφήσεις- αποδόμηση τραγουδιού

Vocal, Bass and Drums



Lead vocal (only)


Backing vocal, flute and cello


-Προτάθηκαν και ενδιαφέρουσες διασκευές. 👉 Επέκταση σε θέματα οργανογνωσίας, ενορχήστρωσης

Διασκευές

Ηχογράφηση στο διάστημα από αληθινό αστροναύτη!


Συμφωνική ορχήστρα

Χορωδία



Ήταν ένα σύντομο αλλά ουσιαστικό εργαστήριο για τη Β/θμια εκπαίδευση (κυρίως) που όλοι όσοι συμμετείχαμε απολαύσαμε! Με την ευχή να μπορέσουμε να ανακάμψουμε και να γίνονται ξανά δια ζώσης εργαστήρια, ημερίδες, συνέδρια!



 

* Η Μαίη Κοκκίδου (PhD) είναι ερευνήτρια στο πεδίο της μουσικής παιδαγωγικής και της μουσικής σημειωτικής. Διδάσκει ως εντεταλμένη λέκτορας (στα μεταπτυχιακά προγράμματα Μουσική Παιδαγωγική ( Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου) και Σημειωτική και Επικοινωνία (Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας). Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε πολλά διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων, με πρόσφατες εκδόσεις: " Διδακτική της Μουσικής" και " Η εμψύχωση στη Διδασκαλία- Μάθηση" (εκδόσεις Fagotto) και " From kindergarten to early adulthood- Findings from a longitudinal study" (εκδόσεις Ε.Ε.Μ.Ε.). Τα πρόσφατα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν στη φιλοσοφία της μουσικής εκπαίδευσης και στην πολυτροπική πρόσληψη και αντίληψη της μουσικής. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Break the Ice activities για καλή σχολική χρονιά!.... x 3!

Ethnic vs Παραδοσιακή Μουσική- δραστηριότητα ακρόασης

Τζαζ Μάρτης 22