Ethnic vs Παραδοσιακή Μουσική- δραστηριότητα ακρόασης

     Το βιβλίο μουσικής της Β' γυμνασίου συνήθως μοιάζει ξένο και βαρετό στους μαθητές...Δεν μπορούν να βρουν σημεία σύνδεσης με τη μουσική τους πραγματικότητα, άρα και ούτε με τη μουσική τους ταυτότητα. Στην προσπάθειά μου να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές μου την πολιτισμική τους ταυτότητα, να επανατοποθετήσουν την παραδοσιακή μουσική στη ζωή τους, να γίνουν περισσότερο δεκτικοί σε αυτοί και να "συμπαθήσουν" το βιβλίο και τα γραφόμενα και προτεινόμενα ακούσματά του, έφτιαξα την παρακάτω δραστηριότητα ακρόασης.
     Πριν αναφερθώ στο βιβλίο και στο κεφάλαιο Ένας κόσμος...μετά μουσικής φτιάχνω τον παρακάτω πίνακα και καλώ τα παιδιά να ακούσουν τα 2 μουσικά κομμάτια που προτείνω και να συμπληρώσουν τις στήλες του.

ΤΙΤΛΟΣ
«Δύση κι Ανατολή»
«Μήλο μου κόκκινο»
ΘΕΜΑ



ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ


ΟΡΓΑΝΑ




ΓΛΩΣΣΑ


ΧΟΡΟΣ


ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΙΔΟΣ




Τα κομμάτια που ακούγονται (για 1 φορά σίγουρα-συνήθως αρκεί) είναι:
"Δύση κι Ανατολή"


" Μήλο μου κόκκινο"

Αφού συμπληρώσουν τα παιδιά τον πίνακα (συνήθως σε τετράδιο ή σε κάποιο κενό χώρο στο βιβλίο τους), συζητάμε τις απαντήσεις και έτσι αβίαστα και βιωματικά καταλήγουμε να μιλάμε για όλα όσα αναφέρει το βιβλίο για την Έθνικ και την Παραδοσιακή μουσική κάθε τόπου.

ενδεικτικές απαντήσεις:
ΤΙΤΛΟΣ
«Δύση κι Ανατολή»
«Μήλο μου κόκκινο»
ΘΕΜΑ
Αγάπη χωρίς σύνορα, ερωτικό, ομορφιά,μέρη/χαρακτηριστικά Μεσογείου και Βαλκανίων
Ερωτική απογοήτευση, ερωτικό, ομορφιά, στενοχώρια, ανεκπλήρωτη συνάντηση
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ
Αρετή Κετιμέ, Shantel
ανώνυμο
ΟΡΓΑΝΑ
Βιολί, ντραμς, μπάσο κιθάρα, μπαγλαμάς, τρομπέτα, τρομπόνι, κιθάρα, μπαγλαμάς, τουμπελέκι, σαντούρι


Βιολί, κιθάρα, τουμπελέκι, λαούτο,φλογέρα
ΓΛΩΣΣΑ
Ελληνική και αγγλική
ελληνική
ΧΟΡΟΣ
Τσιφτετέλι (αργό)
καλαματιανός
ΜΟΥΣΙΚΟ ΕΙΔΟΣ
έθνικ

παραδοσιακό

ΣΤΙΧΟΙ
"Δύση κι Ανατολή"
Τα δυο σου χέρια μια ανάσα, σαν δροσερή χαραυγή
κανέλα ζάχαρη και μέντα και γλυκό φιλί
Άνθισε στην αυλή μου γαρδένια, φούλι και γιασεμί,
με άρωμα από Ελλάδα και Ανατολή
Εμείς οι δυο καρδούλα μου είμαστε ταιριαστοί,
με άρωμα από Ελλάδα, Βαλκάνια, Δύση και Ανατολή.

Is it the spirit and the beauty that makes me feel seriously
that I owe all places and duty?
no monotony,
we walk around, real and saw rain is on to me.
Is it the magic and the beauty?
just be good to me.
But memories and diaries, signatures and pain,
is it the spirit and the beauty? Reality!
just be good to me.











Tα δυο σου μάτια σαν κοιτάζω, ο ουρανός με τη Γη,
γαλάζιο φως και κεχριμπάρι, ρίγανη και κρασί
Άνθισε στην αυλή μου γαρδένια, φούλι και γιασεμί,
με άρωμα από Ελλάδα και Ανατολή.




                                            "Μήλο μου κόκκινο" (υπάρχουν αρκετές παραλλαγές στους στίχους)
Μήλο μου κόκκινο ρόιδο βαμμένο
μήλο μου κόκκινο ρόιδο βαμμένο
γιατί με μάρανες τον πικραμένο
γιατί με μάρανες τον πικραμένο

Παένω κι έρχομαι μα δε σε βρίσκω
παένω κι έρχομαι μα δε σε βρίσκω
βρίσκω την πόρτα σου μανταλωμένη
τα παραθύρια σου φεγγοβολούνε

Ρωτώ το πάπλωμα "πού ειν' η κυρά σου;"
ρωτώ το πάπλωμα "πού ειν' η κυρά σου;"
Κυρά μ’ δεν είνι δω πάεισι στη βρύση
πάεισι να πιει νερό και να γεμίσει

Η δραστηριότητα συνήθως εξελίσσεται πολύ καλά (την έχω εφαρμόσει αρκετές φορές) και οι μαθητές συμμετέχουν με ενδιαφέρον. Γίνεται αξιολόγηση και εμπέδωση γνώσεων που έχουν ήδη διδαχθεί, π.χ. οργανογνωσία, ρυθμός και μαθαίνουν νέα στοιχεία για τα 2 μουσικά είδη.
*το πιο δύσκολο πεδίο φαίνεται να είναι το θέμα του τραγουδιού (ακόμη και για το "Μήλο μου κόκκινο" που είναι στα ελληνικά!!!)

Στη συνέχεια, αναφέρομαι σε συνοπτικά στοιχεία

  • για την Παραδοσιακή μουσική
- προφορική παράδοση, ο λαός είναι ο συνθέτης και ο στιχουργός (συνήθως άγνωστος)
- πολλές παραλλαγές τραγουδιών
- αναφορά σε Κύκλο της ζωής (θεματολογία)
- γλώσσα και παραδοσιακά μουσικά όργανα εκάστοτε λαού
  • για την Έθνικ μουσική (1980+) 
- μίξη παραδοσιακής και λαϊκής μουσικής
- χρήση παραδοσιακών και σύγχρονων μουσικών οργάνων
- αναφορά σε Κύκλο της ζωής (θεματολογία)
- παλιά+ νέα στοιχεία => σύγχρονοι τρόποι μουσικής έκφρασης




Σχόλια

  1. Πολύ ωραίο ευχαριστούμε για την ανάρτηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ! Μου δίνετε δύναμη να συνεχίζω.. Να βρίσκω χρόνο και να αναρτώ καλές πρακτικές μου.

      Διαγραφή
  2. Ευχαριστούμε δούλεψε εξαιρετικά με τα παιδιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ πολύ! Είναι δοκιμασμένη δραστηριότητα! Την εφαρμόζω 2 χρόνια τώρα για αυτό την ανάρτησα!

      Διαγραφή
  3. Νομίζω χρειάζονται διάφορες διορθώσεις στα όργανα που αναφέρονται στις ενδεικτικές απαντήσεις. Κατά τα άλλα, πολύ καλή προσέγγιση του θέματος και συμμετοχική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τώρα που το βλέπω, έχει κι άλλα λαθάκια το πινακάκι με τις απαντήσεις..

      Διαγραφή
    2. Θα μπορούσατε να γίνετε πιο συγκεκριμένη? Ευχαρίστως να διορθώσω /συμπληρώσω.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Break the Ice activities για καλή σχολική χρονιά!.... x 3!

Τζαζ Μάρτης 22