Co-post #2: Big in Japan!



Σε λίγες μέρες οι μαθητές μας γυρίζουν 
στα θρανία!
Όλον αυτόν τον καιρό καραντίνας....
ζυμώθηκαν, φωτίστηκαν ιδέες από συναδέλφους, δημιουργήθηκαν και πραγματοποιήθηκαν ενδιαφέρουσες προτάσεις και δραστηριότητες που αποτέλεσαν και έμπνευση για νέο υλικό αλλά και για όμορφες συνεργασίες!

Σε αυτήν την ανάρτηση συμμετέχουν 2 εκπαιδευτικοί: η αγαπημένη Μαρία Φάσουρα και η νέα "covid19 - φίλη" (αφού μόλις πριν λίγες μέρες γνωριστήκαμε και συστηθήκαμε διαδικτυακά)Εύα Μπαρλιά, με κοινό θέμα τη Μουσική Παράδοση της Ιαπωνίας! Τις ευχαριστώ πολύ για την προσέγγιση, τις ιδέες τους και για τις δραστηριότητές τους!
Εσείς, μπορείτε να διαλέξετε, να συνδυάσετε και να πειραματιστείτε κατά βούληση!
Το υλικό είναι πλούσιο!

*Ιδέα #1 ⟹ Φάσουρα Μαρία 
*Συνοδευτικές δραστηριότητες 1 ⟹ Φάσουρα Μαρία, Χατζηλάμπρου Μαρία
** Ιδέα #2 ⟹ Μπαρλιά Ευαγγελία
**Συνοδευτική δραστηριότητα 2⟹ Χατζηλάμπρου Μαρία
Ιδέα #1*
  • Ξεκινάμε το μάθημα με κάποιο οικείο τραγούδι...αλλά παιγμένο σε μη οικείο μουσικό όργανο!
  • Γίνεται καταιγισμός ιδεών για την Ιαπωνία και συζήτηση στην τάξη για την Ιαπωνία και την κουλτούρα της, μουσική και μη.

  • Ακολουθεί παρουσίαση της Ιαπωνίας (κλικ στην εικόνα) η οποία δημιουργήθηκε με το πρόγραμμα https://sway.office.com/

Όπως λέει η Μαρία;
Αυτή η πρόταση μαθήματος αφορά μαθητές Β' γυμνασίου η οποία είναι μέρος της γενικότερης ενότητας που μελετάμε όλη την χρονιά "Μουσικές του κόσμου". Ειδικότερα το κεφάλαιο Μελωδικοί εξωτικοί αυτοσχεδιασμοί που περιλαμβάνει και τη Μουσική της Άπω Ανατολής (Μπαλί, Κίνα, Ιαπωνία). Είναι ένα σχέδιο που παρέχει πολλές πληροφορίες και δραστηριότητες και πρέπει να προσαρμόζεται ανάλογα με το πολιτιστικό και μαθησιακό επίπεδο της τάξης. Άρα και οι διδακτικές ώρες ποικίλουν ανάλογα (2 ή 3 διδακτικές ώρες). Επειδή απευθύνεται και σε μαθητές καλλιτεχνικού σχολείου το μάθημα, ανάλογα την ειδικότητα μπορεί να δώσει έμφαση στα εικαστικά (μάσκες, βάψιμο προσώπου και την σημασία τους στο γιαπωνέζικο θέατρο), τον χορό (κινησιολογία, ρυθμός) και το θέατρο (καμπούκι, νο, εκφορά του λόγου). Άρα και να ενθαρρύνει και συνεργασίες με συναδέλφους των αντίστοιχων ειδικοτήτων. 

συνοδευτικές δραστηριότητες 1*

1. Εκμάθηση του τραγουδιού  Akai Hana


- Δουλεύουμε την εκφορά της γλώσσας. Απαγγέλλουμε τους στίχους σωστά και ρυθμικά και σιγουρευόμαστε ότι όλοι οι μαθητές λένε τα ίδια λόγια.
- Βλέπουμε το βίντεο↴

- Τραγουδάμε φράση-φράση το κομμάτι (ο καθηγητής λέει- η τάξη επαναλαμβάνει) a capella
- Τραγουδάμε ολοκληρωμένα το τραγούδι a capella ή /και με karaoke/ πιάνο/ άλλο μουσικό όργανο <ανάλογα τον εξοπλισμό της τάξης>.

βίντεο καραόκε↴



2.Από το Τετράδιο Εργασιών Μουσικής Β' Γυμνασίου προτείνονται οι δραστηριότητες 2 και 3 (με κάποια διαφοροποίηση) της σελίδας 18 για δημιουργία Haiku
Πιθανή είναι και η συνεργασία ακόμη και με φιλόλογο όπου μπορούν μαζί να κάνουν την δραστηριότητα για την ποίηση haiku. Με αφορμή το haikou μπορεί κάποιος να αναφερθεί στις μαντινάδες (Εμείς τις έχουμε αναφέρει όταν μιλήσαμε για τον Ερωτόκριτο ). 

Για τη δημιουργία Haiku:
- Εξηγούμε τη δομή
<3 στίχοι - 17 συλλαβές συνολικά, 1ος στίχος=5 συλλαβές, 2ος στίχος=7 συλλαβές, 3ος στίχος= 5 συλλαβές>
- Δίνουμε παραδείγματα
(από μαθητές Β' τάξης σχολ.έτους 2006-2007, 2ου Γυμνασίου Σητείας)

Δίπλα στη λίμνη                                                                      Δυνατή βροχή
μόνο αυτός κι εσύ                                                                   καταβρέχει το σπίτι
και πέφτει το φως                                                                   κι εσύ πονάς

- Χωρίζουμε ομάδες των 3-4 ατόμων
- Δίνουμε σαφές χρονικό πλαίσιο δημιουργίας (π.χ 5-7 λεπτά)
- Αφιερώνουμε χρόνο για την παρουσίαση των ποιημάτων στην τάξη (περίπου 10 λεπτά)
- Δίνουμε την ευκαιρία σε μαθητές που παίζουν κάποιο μελωδικό όργανο (πιάνο, αρμόνιο, κιθάρα, φλογέρα) να ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΟΥΝ πάνω σε μια πεντατονική κλίμακα ---μπορούμε να τους καθορίσουμε τις νότες για να νιώθουν πιο άνετα αν δεν έχουν ξαναπειραματιστεί---- ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ της απαγγελίας των ποιημάτων των μαθητών για να δημιουργήσουμε "ιαπωνική" μουσική ατμόσφαιρα στην τάξη!

3. Αναφορά μπορεί να γίνει και στα κείμενα του Καζαντζάκη 'Ταξιδεύοντας Β' Ιαπωνία- Κίνα'  που υπάρχει στο αποθετήριο του Φωτόδεντρου (αναφέρεται και η λέξη Σακούρα που θα δούμε παρακάτω).
http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-10188

Μπορεί να ακολουθήσει ανάγνωση και συζήτηση και να κλείσει το μάθημα με την προβολή του βίντεο ↴


Η Μαρία υποστηρίζει συν τοις άλλοις ότι πειδή συχνά μία ‘παλιά’ μουσική δεν είναι αισθητικά κοντά στα παιδιά και ακόμη περισσότερο όταν καταλαβαίνουν ότι αυτές οι πρακτικές συχνά είναι πλέον ένα φολκλόρ για τη χώρα από την οποία προέρχονται είναι σημαντικό να κάνουμε μία σύνδεση και με το σήμερα . Η αγάπη τους για τα anime, manga και συχνά για στοιχεία κουλτούρας’ κοντινών’ χωρών  όπως π.χ. η Korean pop, είναι κίνητρο για να παρακολουθήσουν την συγκεκριμένη ενότητα".

Ιδέα #2**

Η Εύα έρχεται να συμπληρώσει την άποψη της Μαρίας! Άλλωστε όπως δηλώνει η ίδια της αρέσει να βάζει μέσα στο μάθημα της και ένα στοιχείο πιο οικείο στους μαθητές. Η ιδέα της ήταν να φτιάξει ένα ηλεκτρονικό βιβλίο με το πρόγραμμα https://bookcreator.com/ που θα κάνει μια αναφορά και στη σύγχρονη Ιαπωνική κουλτούρα των manga και των anime.


  • Προτείνω για αρχή, κατά την είσοδο των μαθητών στην τάξη/ για αφόρμηση/ εναρκτήρια ακρόαση για να προϊδεαστούν για το μάθημα το παρακάτω κομμάτι...

CloZee- Koto (Chill Trap) 


  • Εδώ θα βρείτε το link για να μοιραστείτε με τους μαθητές σας είτε εξ αποστάσεως ,είτε δια ζώσης στη σχολική τάξη ( κλικ στην εικόνα) την παρουσίαση που δημιουργήθηκε σε https://bookcreator.com/. Δίνονται πληροφορίες για τη μουσική της Ιαπωνίας, εικόνες, υπερσύνδεσμοι και πληροφορίες για το διάσημο anime manga Sakura.


Όπως λέει η Εύα:
Το πως διαμορφώνουμε κάθε φορά το μάθημά μας, επηρεάζεται από πολλές παραμέτρους. Μια από αυτές είναι αν βρισκόμαστε σε ένα σχολείο για πρώτη φορά ή αν συνεχίζουμε στο ίδιο σχολείο. Έχοντας την πολυτέλεια (ούσα αναπληρώτρια) να είμαι για τρίτη χρονιά στο ίδιο σχολείο, αποφάσισα φέτος για τη Β' Γυμνασίου, να χρησιμοποιήσω σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς ένα project για την ανάπτυξη της διδασκαλίας μου, αφού το βιβλίο της Μουσικής ασχολείται με την Εθνομουσικολογία. Το project αυτό το ονόμασα «Ταξιδεύοντας στον Κόσμο με τη Μουσική». Βασιζόμενη σε αυτό, εντάχθηκαν στο μάθημα της μουσικής παραδοσιακά τραγούδια από όλες τις ηπείρους, γνωριμία με τα παραδοσιακά όργανα και αναφορά σε τοπικά έθιμα. Σε αυτό το πλαίσιο, σκέφτηκα για το μάθημα της Πρωτομαγιάς να εντάξω και την Ιαπωνική γιορτή της Sakura που δεν είναι κάτι άλλο, παρά ο εορτασμός της ανθοφορίας των δέντρων της κερασιάς. Αναφορά στην Ιαπωνική μουσική, γίνεται στο βιβλίο, στο Κεφάλαιο 3. Μελωδικοί εξωτικοί αυτοσχεδιασμοί αλλά και στο βιβλίο της Α΄ γυμνασίου στο κεφάλαιο 2α. Μουσική σε Πέντε Τόνους 1 όπου υπάρχει και το ομώνυμο ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΙΑΠΩΝΙΚΟ τραγούδι (Sakura).

συνοδευτική δραστηριότητα 2**

1. Εκμάθηση του παραδοσιακού ιαπωνικού τραγουδιού Sakura

- Δουλεύουμε την εκφορά της γλώσσας. Απαγγέλλουμε τους στίχους σωστά και ρυθμικά και σιγουρευόμαστε ότι όλοι οι μαθητές λένε τα ίδια λόγια.
- Μαθαίνουμε τη μελωδία με τη Χειρονομική Kodaly - πρώτα μελωδικό σολφέζ και μετά τραγούδι με κινήσεις.



- Τραγουδάμε φράση-φράση το κομμάτι (ο καθηγητής λέει- η τάξη επαναλαμβάνει) a capella
Από Βιβλίο Μαθητή Μουσικής Α΄γυμνασίου

- Τραγουδάμε ολοκληρωμένα το τραγούδι a capella ή /και με karaoke/ φλογέρα/ κιθάρα/ πιάνο  ή συνοδεύουμε με κρουστά που διαθέτουμε <ανάλογα τον εξοπλισμό της τάξης>.

To ίδιο τραγούδι Καραόκε↲



...Αντί επιλόγου

Όπως θα παρατηρήσατε το υλικό είναι ποικίλο, πλούσιο και καλύπτει μεγάλο εύρος γνώσεων και δραστηριοτήτων (στοιχεία για την ιαπωνική μουσική παράδοση,οργανογνωσία, ενεργητική μουσική ακρόαση, εκμάθηση τραγουδιών, θεωρία της μουσικής, δημιουργία, αυτοσχεδιασμός, διαθεματικές συνδέσεις). Ο καθένας σας μπορεί να αφιερώσει όσες διδακτικές ώρες κρίνει βάσει των στόχων που θέτει. Κάπως έτσι...δικαιολογώ και τον τίτλο της "μεγάλης" ανάρτησης...και σας αφιερώνω το ομώνυμο τραγούδι!



Καλή αρχή μας,καλή δύναμη και καλή επιτυχία!

επιμέλεια κειμένων- οργάνωση ανάρτησης: Χατζηλάμπρου Μαρία


_________________________________________________________________________________
βιβλιογραφία- ηλεκτρονικές πηγές:

-Bonnie, C. Wade.  2009. Thinking Musically: Experiencing Music, Expressing Culture (Global Music Series). New York Oxford : Oxford University Press
-http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/11103 ( μουσική της Άπω Ανατολής )

-http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-B113/561/3672,15953/ ( Βιβλίο μουσικής β γυμνασίου, ενότητα 3 , Μελωδικοί εξωτικοί αυτοσχεδιασμοί

____________________________________________

Η Μαρία Φάσουρα αποφοίτησε από το University of Edinburgh (BMus) και απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο από το University of Sheffield MA in World Music Studies. Μετά από μία περιπλάνηση ως αναπληρώτρια και ωρομίσθια εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα τελευταία χρόνια διδάσκει στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου ως μόνιμη.  Εστιάζει στην χρήση του σώματος και της φωνής ως παιδαγωγικά εργαλεία και ενθαρρύνει τον αυτοσχεδιασμό μέσα στην τάξη.

Η Ευαγγελία Μπαρλιά αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου το 2004. Αρχικά, δεν της είχε περάσει καν από το μυαλό να εργαστεί στην εκπαίδευση. Το 2005 όμως βρέθηκε για πρώτη φορά μέσα σε τάξη δημόσιου δημοτικού σχολείου και ένοιωσε πως ήταν ένας χώρος όπου θα μπορούσε να προσφέρει. Έκτοτε εργάζεται σταθερά ως αναπληρώτρια μουσικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και προσπαθεί να κάνει τους μαθητές να αγαπήσουν τη μουσική τόσο, όσο και η ίδια.

Η Μαρία Χατζηλάμπρου είναι απόφοιτος του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 2004) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στις Επιστήμες Αγωγής- κατεύθυνση Μουσική Παιδαγωγική (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, 2016). Από το 2005 εργάζεται στη δημόσια πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως εκπαιδευτικός μουσικής, ενώ από το 2009 είναι μόνιμα διορισμένη στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Λασιθίου Κρήτης. 

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Break the Ice activities για καλή σχολική χρονιά!.... x 3!

Ethnic vs Παραδοσιακή Μουσική- δραστηριότητα ακρόασης

Τζαζ Μάρτης 22