Guest Post #1:Bingo....στον ρυθμό!

Bingo...στον ρυθμό!
Μουσικό παιχνίδι για τις ρυθμικές αξίες

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε όλες τις τάξεις του γυμνασίου (και στις μεγαλύτερες του Δημοτικού βέβαια..) είτε ως επανάληψη των ρυθμικών αξιών, είτε ως εμπέδωση/επέκταση/αξιολόγηση αποτελώντας ένα ευχάριστο μουσικό παιχνίδι το οποίο διασκεδάζει και δεν κουράζει τους μαθητές. Συνήθως μισούν τη θεωρία της μουσικής!!


--Θεωρούμε γνωστό ότι γνωρίζουν τις βασικές ρυθμικές αξίες (τέταρτο, όγδοα, μισό, ολόκληρο, δεκαταέκτα) και τις παύσεις (τετάρτου, μισού)--

Στον πίνακα:
  • Ξεκινάμε με 4 απλά ρυθμικά μοτίβα (π.χ. σε 4/4 μόνο τέταρτα, μόνο όγδοα, συνδυασμός των 2) για αρχή ώστε να μπορούν να ξαναθυμηθούν ή να τα ξεχωρίζουν. Τα παίζουμε με κάποιο ρυθμικό κρουστό (ντέφι, τύμπανο, τουμπελέκι, ξυλάκια κτλ).
  • Λέμε στα παιδιά να διαλέξουν μυστικά από τα 4 παραδείγματα τα 2 (όποια θέλουν). Αφού διαλέξουν, ο καθηγητής διαλέγει και αυτός μυστικά 2 όποια θέλει αλλά δεν λέει στους μαθητές ποια επέλεξε να παίξει. Αν κάποιο παιδί έχει διαλέξει τον ίδιο συνδυασμό ρυθμικών μοτίβων με τον καθηγητή, φωνάζει BINGO! Αν κανένα δεν έχει διαλέξει τα ίδια με αυτόν, κάνει άλλους συνδυασμούς μέχρι να ακουστεί το BINGO στην τάξη.
Σε φύλλο εργασίας:
  • Μοιράζουμε στους μαθητές φύλλο εργασίας με ρυθμικά μοτίβα (περισσότερα από 4 και λίγο πιο σύνθετα). Καλό είναι κάθε κουτάκι να έχει αριθμούς για να μην μπερδεύεται τόσο ο καθηγητής όσο και τα παιδιά. Επίσης, ωραία ιδέα είναι να είναι πλαστικοποιημένες οι φωτοτυπίες για να αποφύγετε την φθορά και για να χρησιμοποιήσουν τις ίδιες και άλλα τμήματα.
  • Ακολουθείται η ίδια διαδικασία όπως και παραπάνω. Όσο πληθαίνουν τα υποψήφια ρυθμικά μοτίβα και οι πιθανοί συνδυασμοί, τόσο λιγότεροι "νικητές" θα υπάρχουν που θα φωνάζουν Bingo! 
  • Μπορείτε να μοιράσετε χάρτινα πιόνια, αυτοκόλλητα, διακοσμητικές πέτρες ή πούλια Bingo για να τοποθετούν και να σημαδεύουν τα κουτάκια της επιλογής τους. 
                                                            πούλια Bingo σε 12άδες


  • Το παραπάνω παιχνίδι εφαρμόζεται με μουσικά διαστήματα που μπορούν να παιχθούν σε μελωδικό όργανο (π.χ. αρμόνιο, πιάνο, ακκορντεόν) , ήχους οργάνων (ηχογραφημένους), με φωνές τραγουδιστών (π.χ. σε ντουέτα) ή και με συνδυασμούς τραγουδιών.
Bingo με μουσικά διαστήματα

bingo με τραγούδια διαφόρων ειδών και στυλ

  • Ως δημιουργική δραστηριότητα, δίνουμε φύλλο εργασίας με κουτάκια κενά για να γράψουν οι μαθητές σε ζευγάρια/ομάδες τα δικά τους ρυθμικά μοτίβα και να αναλάβουν τα ίδια τη θέση του καθηγητή παίζοντας Bingo με την υπόλοιπη τάξη.





____________________
H Σκαμπαρδώνη Μαριλένα είναι πτυχιούχος του τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (2015) και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (2018) του ίδιου ιδρύματος. Έχει πτυχίο Πιάνου και Ανώτερων Θεωρητικών (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα). Διδάσκει σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 2017, καθώς και πιάνο στο Δημοτικό Ωδείο Σητείας Κρήτης.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Break the Ice activities για καλή σχολική χρονιά!.... x 3!

Ethnic vs Παραδοσιακή Μουσική- δραστηριότητα ακρόασης

Τζαζ Μάρτης 22