PD#1:Bach & Beyonce Workshop

   Τυχαία ενημερώθηκα μέσω facebook για αυτό το σεμινάριο...Στο μακρινό Saint-Louis θα διεξάγονταν και η εκπαιδευτικός, μαέστρος και εισηγήτρια του σεμιναρίου Maria A. Ellis στα διάφορα σχόλια υποσχέθηκε live μετάδοση εκείνη τη μέρα.
Παρακολούθησα με ενδιαφέρον και περιέργεια το σεμινάριο διάρκειας 50 λεπτών- ομιλία ουσιαστικά- για μια διαφορετική προσέγγιση της κλασικής μουσικής και θεωρίας, και του συνδυασμού Hip-hop και Κλασικής μουσικής στο μάθημά μας στο γυμνάσιο και λύκειο.

*η Beyonce θεωρήθηκε ότι ανήκει στη Hip-hop μουσική

< I have no connection with this music!> 

   Η αρχική ιδέα της Maria ήταν η αντιμετώπιση που έχουν οι μαθητές της για την κλασική μουσική, καθώς δηλώνουν άγνοια για τον Μπαχ και τη μουσική του. Βέβαια, αναφέρθηκε και στη σύσταση των τάξεων του σχολείου (αφροαμερικανοί, έγχρωμοι- όπως και η ίδια). Έκανε μια αναδρομή στα παιδικά της χρόνια και στην επαφή που είχε με τη μουσική (σχολείο, εκκλησία) για να αποδείξει ότι τελικά είχε ακούσει και τραγουδήσει κλασική μουσική χωρίς να το κάνει συνειδητά.  Είχε συνδεθεί με αυτό το είδος της μουσικής και το ίδιο ήθελε να αντιληφθούν και οι μαθητές της αργότερα.
   Στο σεμινάριο, που αποτελούσε επαγγελματική εξέλιξη (στην Ελλάδα επιμόρφωση)- professional development (PD) και ως τέτοια διαφημίζονταν στα social media, παρουσιάστηκαν συνοπτικά ιστορικά στοιχεία για τον Βach και σημαντικές συνθέσεις του, όπως επίσης βιογραφικά στοιχεία και γνωστά τραγούδια της πολύ δημοφιλούς στους έφηβους μαθητές Beyonce. Αυτό που προσπάθησε η Maria ήταν ο συνδυασμός των μουσικών κόσμων...της κλασικής και της Hip-hop. Ανέφερε ένα hip-hop συγκρότημα με μεγάλη απήχηση στους μαθητές της, τους The Migos οι οποίοι είχαν πει ότι " η κλασική μουσική είναι αληθινή μουσική" για να δείξει πως μπορούμε να έρθουμε πιο κοντά στους μαθητές μας και να πούμε στη "γλώσσα" τους αυτό που θέλουμε κάνοντάς τους πιο δεκτικούς!
   -Πρότεινε να ακούσουν -και να δουν- γνωστά κομμάτια κλασικής μουσικής για να καταλάβουν ότι τελικά έχουν ακούσει κλασική μουσική, άρα έχουν τριβή και σύνδεση μαζί της.
   - Πρότεινε να δουν επιλεγμένα βίντεο με γνωστούς δημοφιλείς καλλιτέχνες που ερμηνεύουν ή παίζουν κλασική μουσική, ή έχουν κάνει κάποια διασκευή για να συνδεθούν με αυτούς και την κλασική μουσική και να βρουν κοινά σημεία με την μουσική καθημερινότητά τους, να αναθεωρήσουν τις απόλυτες συνήθως απόψεις τους για την κλασική μουσική και προοδευτικά να την δεχθούν.






   - Πρότεινε συγκριτικές ακροάσεις δημοφιλών ραπ επιτυχιών με κομμάτια κλασικής μουσικής που παρουσιάζουν μελωδικές/ αρμονικές ομοιότητες, όπως: Carl Orff- Carmina Burana
                                                                                                 Nas/Diddy- Hate me now



   <The symphony>

   Στο σημείο αυτό του σεμιναρίου, έδωσε κάποια παραδείγματα τραγουδιών γνωστών καλλιτεχνών σε συμφωνικές εκτελέσεις αλλά και τραγούδια που έχουν στον τίτλο τους τον όρο "symphony" (π.χ. Trap symphony). Έδωσε μια εναλλακτική προσέγγιση για την επεξήγηση του όρου Συμφωνία που παραπέμπει σε ορχηστρική κλασική μουσική συνήθως. Τέτοιου είδους βίντεο, κατά τη γνώμη της Maria, λειτουργούν ως αφόρμηση για επεξήγηση του όρου αλλά και για συζήτηση-ενεργητική μουσική ακρόαση για το ηχόχρωμα, για θέματα ιστορίας της μουσικής, οργανογνωσία κ.ά.


< "I had an idea to have a lot of women on stage playing instruments, so hopefully young girlscan see that and it inpires them to play instruments" (Beyonce) >

   H εισηγήτρια αναφέρθηκε στην επιρροή που ασκούν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες στους νέους. Η Beyonce προτιμά και επιλέγει ταλαντούχους σπουδαγμένους μουσικούς στις περιοδείες της, θέλοντας να επηρεάσει και να εμπνεύσει τα νέα κορίτσια στο να ασχοληθούν με τη μουσική. Με την αποκλειστική επιλογή κοριτσιών στην ορχήστρα της, καταρρίπτει και τα στερεότυπα για το παίξιμο ενός οργάνου και το φύλο. Σε επόμενη διαφάνεια, συνέδεσε τα μουσικά διαστήματα (intervals) με τραγούδια της Beyonce, τραγουδώντας τα σημεία όπου υπάρχει στη μελωδία το κάθε διάστημα. Ανέφερε ότι υπάρχει έντονη ανταπόκριση και επιτυχία αυτής της προσέγγισης στο λύκειο. Για παράδειγμα:


     2Μ - Brown skin girl
     2μ- Formation (Intro)
     3Μ- Love on top
     4Κ- Bills (Intro)
     4Αυξ.- Freakum dress
     5Κ- Before I let you go

*η σύνδεση μελωδικού διαστήματος με κάποιο τραγούδι είναι σύνηθες και μπορούμε να συνδέσουμε τα διαστήματα με όποιο τραγούδι είναι γνωστό και βοηθάει τους μαθητές μας να θυμούνται το είδος του.

   <The Classroom Experience>

Πολύ σημαντικά για την εισηγήτρια είναι το υπόβαθρο και οι εμπειρίες που έχει η εκάστοτε τάξη. Προτείνει:
- Έναρξη του μαθήματος με ένα γνωστό τραγούδι που αναγνωρίζουν οι μαθητές π.χ. Love on Top. Σημαντικό ρόλο σε αυτό διαδραματίζουν τα social media (ακούσματα, προτιμήσεις μαθητών)
- Ζέσταμα φωνής με χρωματική ανάβαση σε μοτίβο του τραγουδιού που επιλέχθηκε
- Διδασκαλία ρυθμού και ρυθμικών σχημάτων με βάση το ρυθμό κάποιου τραγουδιού της Beyonce
- Ενθάρρυνση για δημιουργία (μουσική, στίχοι, rap) και εκτέλεση των δημιουργιών από τους ίδιους τους μαθητές. Μπορεί να αφορά τη σύνθεση ενός τραγουδιού για το σχολείο ή κάποιο βίντεο.


   Η Maria ενθάρρυνε τους συμμετέχοντες να διδάξουν όλα τα είδη μουσικής, να ανοίξουν οι ίδιοι τους ορίζοντές τους και κατά συνέπεια και των μαθητών τους και γενικά η φιλοσοφία της είναι ότι "Με ένα οποιοδήποτε τραγούδι φτιάχνω μάθημα!". Εκτιμά όλους τους καλλιτέχνες για τη δουλειά και την προσπάθειά τους, χρησιμοποιεί τη δημοφιλή μουσική στην τάξη της χωρίς αναστολές και φυσικά επισήμανε την προσοχή των εκπαιδευτικών στην επιλογή των κομματιών όσον αφορά στο περιεχόμενο των στίχων τους!
   Ακολούθησαν ερωτήσεις των συμμετεχόντων και σύντομη συζήτηση.

________________________________________
Η Maria A. Ellis διατηρεί ιστοσελίδα όπου μπορείτε να ενημερωθείτε και να κατεβάσετε δωρεάν υλικό για τη χορωδία αλλά και το υλικό του σεμιναρίου (εμπλουτισμένο) ΔΩΡΕΑΝ στο girlconductor.com/

Eπίσης, μπορείτε να παρακολουθήσετε το σεμινάριο σε live μετάδοση σε δημοσίευσή της στο facebook στις 31/7/2019 αφού πρώτα της στείλετε αίτημα φιλίας.






   



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Break the Ice activities για καλή σχολική χρονιά!.... x 3!

Ethnic vs Παραδοσιακή Μουσική- δραστηριότητα ακρόασης

Τζαζ Μάρτης 22