Ρυθμικές κάρτες!




Καλησπέρα!

Σήμερα σκέφτηκα να μοιραστώ μαζί σας τις Ρυθμικές Κάρτες που χρησιμοποιώ στο μάθημα για την Α' γυμνασίου- ως επανάληψη για να δω τι θυμούνται από το Δημοτικό ή μετά από σύντομη επανάληψη/φρεσκάρισμα που κάνουμε στην τάξη, αλλά και στην Α' 1 ενότητα του βιβλίου Διάλογοι στην ήπειρο του ρυθμού Οι κάρτες αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στη Β΄γυμνασίου στην ενότητα Σε ρυθμούς....αφρικάνικους μιας και η Αφρική χαρακτηρίζεται για τους έντονους ρυθμούς της οπότε βρίσκω ευκαιρία να αφιερώσω αρκετό χρόνο σε παίξιμο με τα κρουστά όργανα της τάξης και σε ρυθμικές ασκήσεις γενικότερα.

Για τις ρυθμικές μου κάρτες λοιπόν, θα χρειαστείτε:
- χρωματιστό χαρτί Α4 φωτοτυπικού
- μαρκαδόρο σε έντονο χρώμα (μπλε/μαύρο/κόκκινο)
- ψαλίδι
- διαφάνειες πλαστικοποίησης Α4
- μηχάνημα πλαστικοποίησης

Τα ρυθμικά μοτίβα προσαρμόζονται στις γνώσεις των μαθητών σας αλλά και στην ύλη που έχετε καλύψει στην τάξη. Υπάρχει τόση ανομοιογένεια σε μια γυμνασιακή τάξη όπου παιδιά από διάφορα Δημοτικά έχουν συναντηθεί, που δεν γίνεται να προβλέψεις τις προϋπάρχουσες γνώσεις τους!

Στο χρωματιστό χαρτί, γράψτε με μεγάλα, καθαρά και εμφανή μουσικά σύμβολα το μοτίβο που επιθυμείτε. Κόψτε σε φαρδιές λωρίδες το χαρτί (σε 2 ανά φύλλο) και τοποθετήστε τις σε διαφάνεια πλαστικοποίησης. Περάστε τη σε ήδη προθερμασμένο πλαστικοποιητή και κόψτε τις. Με αυτόν τον τρόπο, προστατεύετε τις κάρτες σας από τη φθορά και παράλληλα είναι θελκτικές στους μαθητές.




Παρουσιάστε τις ρυθμικές κάρτες σας και ζητήστε από τους μαθητές σας να τις αναπαράγουν ρυθμικά με παλαμάκια, στράκες, χτύπημα στο θρανίο κ.τ.λ. Μπορείτε κάθε φορά να ζητάτε και κάποιον άλλο τρόπο έτσι ώστε να μην είναι βαρετή η επανάληψη. Επίσης, με τις πλαστικοποιημένες κάρτες μπορούν πανεύκολα να δουλέψουν τα ρυθμικά μοτίβα σε ομάδες  που θα χωρίσετε εσείς. Οι μαθητές διασκεδάζουν καλλιεργώντας την ομαδικότητά τους και εσείς αξιολογείτε κατά πόσο έχουν κατακτήσει τους στόχους που θέσατε.
Εκτός βέβαια από ρυθμική δραστηριότητα, μπορεί να αποτελέσει και δημιουργική δραστηριότητα εκτέλεσης. --Μην ξεχνάτε ότι δεν υπάρχει σταθερός εξοπλισμός στα σχολεία (το δικό μου έχει 8 κρουστά Orff και οι μαθητές στην τάξη είναι 20-23...!), οπότε προτείνετε στους μαθητές να αποδώσουν το ρυθμικό μοτίβο της ομάδας τους με όποιο τρόπο επιθυμούν (χτύπημα στο σώμα-χέρια-πόδια, σε αντικείμενα, με φωνή) συγχρονισμένα όλοι μαζί ή αναλαμβάνοντας ο καθένας μία νότα δίνοντας την "σκυτάλη" στον επόμενο! Τα παιδιά βρίσκουν ευφάνταστους τρόπους για να παρουσιάσουν την κάρτα τους στην υπόλοιπη τάξη, ενώ παίζουν μουσική ακόμη και με μηδενικά μουσικά όργανα! Το έχω δει να συμβαίνει και συνεχώς εκπλήσσομαι ευχάριστα!

Κατά την παρουσίαση κάθε ομάδας στην τάξη, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια ρουμπρίκα αξιολόγησης όπως αυτή όπου μπορείτε να θέσετε τους στόχους σας και να βαθμολογήσετε την ομάδα ή αυτή όπου έχουν τεθεί κάποιοι στόχοι (δυστυχώς στα αγγλικά---θα χρειαστεί μετάφραση), αλλά ακόμη να ζητήσετε και από τους μαθητές να προβούν σε αυτοαξιολόγηση (της ομάδας τους) και ετεροαξιολόγηση(των συμμαθητών τους).

Οι κάρτες σας μπορούν να εμπλουτίζονται, να διαφέρουν ως προς τον βαθμό δυσκολίας ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών σας και σίγουρα θα αποτελέσουν μια από τις ευχάριστες και διασκεδαστικές δραστηριότητες στο μάθημα στο γυμνάσιο.




Καλή επιτυχία και καλή εφαρμογή!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Break the Ice activities για καλή σχολική χρονιά!.... x 3!

Ethnic vs Παραδοσιακή Μουσική- δραστηριότητα ακρόασης

Τζαζ Μάρτης 22